Verstandelijke Beperking
Wat is een verstandelijke beperking?
Verstandelijke beperking is een naam voor een
ontwikkelingsstoornis waarbij de verstandelijke vermogens zich niet met de
normale snelheid ontwikkelen en meestal een gemiddeld niveau niet zullen
bereiken. De persoon heeft door het cognitief tekort moeite om volledig te
functioneren, in vergelijking met leeftijdgenoten. In de volksmond worden ook
wel de 'ouderwetse' termen verstandelijke handicap of geestelijk
gehandicapt gebruikt.
Vormen van verstandelijke beperking.
Verstandelijke beperkingen komen voor in verschillende
gradaties. In de DSM-IV (algemeen erkent diagnostisch handboek) worden
verstandelijke beperkingen op vier niveaus van elkaar onderscheiden, te weten
licht, matig, ernstig en diep.
· Licht
verstandelijk gehandicapt. 75% van de mensen met een
verstandelijke handicap behoort tot deze groep. Het gaat om mensen met een
intelligentiequotiënt (IQ) van 50 tot 70.
· Matig
verstandelijk gehandicapt komt voor bij 18% van
de verstandelijk gehandicapte personen, waarbij het gaat om mensen met een IQ
van 35 tot 50
· Ernstig
verstandelijk gehandicapt houdt in dat er,
behalve een IQ van 20 tot 35, ook een minimaal communicatief gedrag, een zwakke
motorische ontwikkeling en behoefte aan constante supervisie is. Zo'n 7%
van de gevallen valt in deze subcategorie.
· Diep
verstandelijk gehandicapt komt slechts voor in 1%
van de gevallen en duidt op een IQ van minder dan 20. Mensen die hieraan
lijden, hebben behoefte aan een structurerende omgeving, zintuiglijke
stimulering en voortdurend toezicht. Slechts in uitzonderlijke gevallen is er
(minimale) spraak.
Wie bepaalt of je een verstandelijke beperking hebt?
Verstandelijke beperkingen (intelligentiebeperkingen) worden
gemeten met een valide en betrouwbare intelligentietest in een individueel
onderzoek. Voor een verstandelijke beperking is de grens een IQ van
ongeveer 70 à 75, afhankelijk van de testeigenschappen. Maar een IQ is niet het
enige criterium. Er dienen ook beperkingen in conceptuele, praktische en/of
sociale vaardigheden aanwezig te zijn. Voorbeelden van conceptuele vaardigheden
zijn: taal en lezen en schrijven, voorbeelden van sociale vaardigheden zijn:
verantwoordelijkheid en het volgen van regels en voorbeelden van praktische
vaardigheden zijn: eten, aankleden en geldbeheer.
Psychologisch onderzoek kan bepalen of en in welke mate iemand een
verstandelijke beperking heeft. Een verstandelijke beperking kan ook door een
kinderarts worden vastgesteld, door het doen van chromosoom - of DNA onderzoek.
Wat betekent het als je een verstandelijke beperking hebt?
De mate waarin iemand een verstandelijke beperking heeft bepaalt
in grote mate de effecten die het heeft op iemands leven. Kleine kinderen met
een verstandelijke beperking ontwikkelen zich minder snel dan andere kinderen.
Ze gaan later dan hun leeftijdgenootjes zitten, staan en lopen. Ze beginnen
later met brabbelen en woordjes nazeggen. En ze leren minder snel dan andere
kinderen van dezelfde leeftijd. Ze hebben meer herhaling nodig om nieuwe dingen
te leren. En dat gaat niet over als het kind ouder wordt.
Op latere leeftijd blijft iemand met een verstandelijke beperking moeilijkheden
ervaren in de communicatie (taal, lezen, schrijven), de zelfverzorging, het
zelfstandig kunnen wonen, sociale en relationele vaardigheden. Veel mensen met
een verstandelijke beperking hebben een minderwaardig gevoel over zichzelf, wat
bijkomende psychische klachten met zich mee kan brengen.
Mensen met een verstandelijke beperking zijn aangewezen op steun vanuit hun
omgeving, vaak aangevuld met professionele ondersteuning/begeleiding. Ouders
met een kind met een verstandelijke beperking hebben kunnen gebaat zijn bij
ondersteuning in de thuissituatie, bijvoorbeeld om een dagstructuur op te
zetten en de leefomgeving voorspelbaar en overzichtelijk te maken voor hun
kind. Een kind/jongere loopt het gevaar essentiële sociale vaardigheden niet te
ontwikkelen, waardoor het moeite krijgt in het vinden van sociale aansluiting.
Het is daarom belangrijk dat een kind, ondanks dat het moeizaam kan zijn, veel
contact blijft hebben met leeftijdsgenootjes. Op latere leeftijd zijn deze
vaardigheden noodzakelijk bij het vinden en behouden van relaties, vriendschappen
en werk. Investeren in het bespoedigen van de ontwikkeling op jonge leeftijd is
daarom belangrijk en levert op latere leeftijd veel sociaal-emotionele winst
op.
Wat kun je doen aan een verstandelijke beperking?
Een verstandelijke beperking is iets waarmee je wordt geboren.
Het gaat dus niet over. Omdat leren moeilijker en langzamer gaat dan bij
anderen kost het meer tijd en energie om vaardigheden en kennis eigen te maken.
Het hebben van een verstandelijke beperking stelt, net als bij iedere beperking
(en ieder mens), jezelf voor de keuze; wat wil ik heel graag leren/bereiken en
is het met mijn vaardigheden mogelijk dat te doen. Hierin is het belangrijk
reële keuzes en doelstellingen te maken. Beter kleine en succesvolle stapjes
zetten, dan teleurgesteld raken bij het niet behalen van (te hoge) doelen. Dit
geldt zowel voor school en werk als sociaal.
Vaak hebben mensen met een verstandelijke beperking bijkomende problemen
waarbij een behandeling hulp kan bieden. Denk hierbij aan logopedie (spraak), ergotherapie
(motoriek en ADL-vaardigheden) en psychologische/orthopedagogische
ondersteuning (bij opvoeding- en gedragsproblemen).
Een kind met een verstandelijke beperking loopt de kans snel in zijn/haar
(sociaal-emotionele) ontwikkeling achterop te raken. Begeleiding die zich richt
op het wegwerken/beperken van de achterstand is daarom zeer raadzaam.
Positieve ervaringen met leeftijdsgenoten vergroot het gevoel van eigenwaarde,
verlaagt de sociale angst en vergroot de adequate sociale vaardigheden.
Het is belangrijk om een situatie te creëren die uitnodigt tot het ontwikkelen
van vaardigheden, waarbij parallel een proces in gang wordt gezet die tot doel
heeft de sociale omgeving te versterken. Essentieel hierbij is het vermogen te
kunnen denken in de mogelijkheden, veel meer dan te denken in belemmeringen of
onmogelijkheden. Wat je moeilijk vindt is te leren, wat je echt niet kunt moet
je accepteren.